Schiphol naar Panama Tocumen Airport

5 september 2017 - Panama City, Panama

Vertrek Schiphol naar Panama City Tocumen Airport

01 september 2017

Hoi Allemaal hier is ie dan. De site van Deb in Panama!! Nu ik dit schrijf zit er natuurlijk alweer eventjes. Eerder dan gepland trouwens, maar dat komt later. Ben nogal druk geweest de laatste dagen om het een en ander nog te moeten regelen. Had natuurlijk wel wat ingelezen, maar wist bij voorbaat al dat ik geen Visumbenodigdheden nodig zou hebben voor Panama dus ook niet meer goed naar omgekeken, nou bleek bij het online inchecken dat er ESTA formulieren nodig zijn om een tussenlanding te maken in Amerika. De vlucht zou namelijk van Schiphol naar Atlanta gaan en vanaf daar binnen 2 uur weer door gaan naar Panama. Nu blijkt dat als je ook maar 5 min op Amerikaanse bodem staat dat je ESTA formulieren nodig hebt. Gek genoeg had Cheaptickets me daar niet over ingelicht, Maar gelukkig kon ik na mijn dienst nog even tot in de nacht uurtjes dat nog regelen via de computer. Even zes kantjes per persoon invullen met allerlei geneuzel. Pfffffff *$*&#&@((( Maar het was gelukt.

Een paar jaar geleden ook met mijn mams naar Las Vegas gevlogen voor een paar dagen en hadden we ook wel wat papier geneuzel. Alleen dit is even serieuzer nu. Afijn de ESTA uitgeprint. En helaas een van de twee nog in behandeling en de andere goedgekeurd. Hier kom je dus niet zo heel makkelijk weg bij de vliegmaatschappij. De goedkeuring duurt eigenlijk 72 uur, maar geluk bij een ongeluk. De KLM gebeld omdat ik wist dat ik niet via DELTA Airlines kon inchecken en de vriendelijke dame aan de andere kant van de lijn vertelde me voor het vertrek richting Schiphol dat de vlucht gunstiger gaat worden, maar geannuleerd is. Hoe kan een vlucht dan beter worden bedacht ik eigenlijk?

"Mevrouw, u vlucht is gecanceld maar u krijgt van KLM nu een direct vlucht en bent dan rond 16.45 in Panama in plaats van 21.30". Nou dat is dan goed geregeld. Meestal word je er nooit beter van. Op weg in de auto als Koos ons wegbrengt richting Station Driebergen belt de KLM me ook nog om me op de hoogte te stellen dat de vlucht gewijzigd is, maar dezelfde vertrektijd houd. MOOI. Dus straks maar even het hotel bellen dat de pick-up service even verplaatst moet worden :-) Ik druk het nummer van het hotel in via skype. En de meneer die snel in het Spaans opneemt schakelt al gauw om in keurig Engels. Het is geregeld.

Het vliegtuig vertrekt op tijd. Per toeval zie ik bij de Boarding van het toestel mijn nichtje Bianca. Ik had haar natuurlijk al gezien en wachtte bewust dat we de laatste bijna waren in de rij. En zeg "Hoi Bianca" Oooh my God, zegt ze, en geven elkaar een dikke knuffel. Wachten even aan de balie zodat ik er nog even kan spreken en we de allerlaatste mensen zijn die het vliegtuig in gaan. Super leuk haar weer eens te zien. Gauw een fotootje gemaakt, bij gekwekt in een paar minuten en hup het vliegtuig ingegaan. De vlucht ging goed vliegtuig lag goed stil en de landing geluidloos en niet merkbaar. Hoe bijzonder is dat... Het vliegtuig is een oranje boeing 777 overgespoten voor de Olympische Spelen toen. Dus heerlijk luxe kunnen zitten. KLM blijft een goede maatschappij om mee te vliegen.

Op Tocumen Airport in Panama staat Bennie de taxi-chauffie van het Hotel ons al op te wachten. Een tablet met de naam Pebbles v S houdt hij in de lucht. En elke keer moet ik er weer om lachen als dat gebeurd, die naam gebruik ik voor mijn computer en inlognamen, maar het blijkt dus ook vaak bij hun zo binnen te komen! Zolang ik het maar snap! :-)

Moeten nog wat geld uit de muur trekken en kunnen in de taxi stappen. Het regent in Panama en Bennie opent gelijk een goed gesprek over wat Panama zoal te bieden heeft en heet ons welkom! Het verkeer is Chaos. Ook hier dus nu spits tijd. Door hier en daar een sluiproute te pakken zie je van die verpauperde buurtjes. Veel jeugd wat op straat hangt en veel verschillende soorten mensen. Veel dikke mensen zwart en licht getint. Panama schijnt wel veilig te zijn zegt Bennie. Veel gekleurde gebouwtjes, maar als we zo een tijdje rijden zie je de rand van de skyline opdoemen.

WAUW, wat een gebouwen rijzen hier de pan uit. Het is 11 jaar geleden dat er nog geen wolkenkrabber stond en nu staat het er vol mee. Het is supermooi hier aan te komen rijden over hoge tolwegen die het zicht op skyline nog mooier maken. Omdat het nu eb is en de zon ondergaat is het combinatie plaatje prachtig. Bennie blijft door praten onder het genot van een paar mentos-jes die ik hem aanbiedt tijdens de rit.

Over de president, waar je leuke wandeltochten hebt over het land en het salaris en de werkeloosheid van het land. En hoeveel immigratie er wel niet is. Kortom. Het lijkt na het verhaal erg veel op Nederland! Aangekomen in het hotel geeft Bennie een handdruk en verlaat ons met de bagage achterlatend in de receptie ruimte. Ingecheckt en kei moe is het hotel tot nu toe prima. Een zacht bed een bad en twee overnachtingen hier met een heerlijk buiten zwembad is wel te overleven lijkt me. En natuurlijk een plan maken voor de volgende stap. Eerst maar eens kijken wat er in Panama City te beleven valt. De temperatuur van rond de 25 graden in de avond en op de dag 32 bevalt me wel tot nu toe! Even kijken of Panama net zo leuk is als een mooie reis door Azië. Ben benieuwd!!

02 september 2017 Amador Causeway en het Panama Kanaal

Het ritme nog niet zo goed te pakken in Latin Amerika. Pff die 7 uur verschil breekt me al erg gauw op. Te druk geweest in Nederland en niks meer om handen wat echt moet. Geef er maar aan toe en lig Panama tijd rond 9 uur in mandje. Moest nog hapje doen en kon gelukkig in het hotel Restaurant. Maar een veel te grote hamburger nog tot me moeten nemen voor het slapen gaan. Maar ja, moet toch wat eten. De airco op de kamer wil niet wat ik wil. Warmere lucht dus uit met dat ding. Maar probleem is als je deze uitzet alles gigantisch vochtig word. De muren loopt de condens af en de ramen worden vochtig zelfs de kaften van mijn boeken trekken krom en glip je uit over de vloer..

Even kijken wat ik op had geschreven om wat leuks te doen in Panama City. Op Google Maps vind ik Amador Causeway Cycling. Hier kan je een fiets huren of een speciale fietsen en daarmee de dam naar beneden affietsen. Zwaar maar erg leuk als eerste dag te doen. Met een Go Pro voorop toch even een ritje gemaakt van 2 uur. Als je je in het zweet aan trappen bent word de prachtige indrukwekkende Skyline alsmaar kleiner achter je. Het is een waanzinnig gezicht, Pelikanen rusten uit op de stenen in het water en de weg die je hier af fietst is schoon, mooi verzorgd gras gele stoepranden een rood voetpad en links en rechts dus veel water. Vele bankjes vergezellen het straatbeeld met hier en daar een groepje locals die staan te vissen in hun vrije weekend. Het valt me op dat de bevolking niet heel vriendelijk is nog.

Na een uurtje trappen en te zweten draaien we maar eens om om weer op tijd terug te zijn. Donkere wolken omtrekken Panama City en de flitsen maken een nog mooier plaatje van de indrukwekkende Skyline. Gelukkig houden we het zelf droog.

Ik werk deze keer met Uber. Een super handige app. Even installeren. Nadeel is dus wel internet nodig. Dus even alles geiinstalleerd. Via wat internet van het verhuur bedrijf registreer ik mezelf en meld ik contant de chauff te willen betalen. Wat een mega systeem. Natuurlijk vaak van gehoord, was ook in Indonesie maar nu echt gebruik van maken. Je bent een dief van je eigen portomonnee als je dit dus niet doet. Ik klik aan. Uber. Waarheen. Ik wil naar het Panama Kanaal om wat boten te zien door kruizen. Had al gezien hoe het heette. Esclusa Minaflores Panama Canal. Typ het in. Bevestig het. Google zoekt mijn locatie op waar de Uber mij op gaat pikken. Ik kan kiezen. Uber of Engels sprekende chauff. Ik probeer de Engelse soms maar deze bied geen service. Ik zie op het plaatje alle Uber chauffies rijden. Grappig. Hoe ze zich verplaatsen ook. Ze zoeken de dichtsbijzijnde chauff. Ik krijg gelijk bericht als ik Uber aantik zie ik eerst ook een rit prijs. Deze kost mij rond de 5 dollar. En aankomst tijd staat er ook bij. Het zal een half uurtje duren en binnen 10 min is chauff X bij me krijg dus zijn naam in beeld. En kenteken en auto merk. Ideaal. Nog een berichtje dat hij er bijna is.. Instappen. Even checken. You are Pebbles vraagt de chauff. Jazeker. Dit is mijn facebook naam welke je moet registreren, niet erg want er word niets van gemeld (als het goed is) De rit duurt inderdaad 30 minuutjes en hij tikt hem af op $5 hup en uitstappen maar een heerlijk systeem waar ik nog veel gebruik van ga maken.

Panamakanaal! Minaflores Locks. Word het ook wel genoemd. Voor $15 per persoon kom je hier binnen. Je kan vaak excursies doen hierheen en het kanaal op etc, maar heb even hier voor gekozen ook in verband de tijd. Een verblijf van 2 nachten is niet zoveel en je wil ook wel iets zien van Panama City en dan kan je dit uiteraard niet overslaan toch!

De vierde verdieping staat vol met toeristen iedereen wil een blik vangen van het schip wat zich al voort laat duwen door twee duw en trekbootjes om hem in de juiste positie te krijgen door de nauwe doorgang. De kabels worden aangegeven op het gigantische schip en heel langzaam stap voor stap verplaatst het zich naar voren. Deze word al voortgetrokken door 2 aparte karretjes voorin bij de boot die zich op een rails bevinden op het vaste land. Naderhand word ook de andere kant voorzien van kabels en zie ik 4 karretjes op de rails zowel links als rechts. En heel spektakel met een verslaggever erbij hoe dit in zijn werk gaat. Als hij op de goede plek ligt gaan uiteraard de sluizen achter hem dicht. Dan word het waterniveau 8 tot 10 min omlaag gebracht. Gaat best wel snel en gaan de 2 andere sluizen over om de boot weer voort te slepen. Erachter komt nog een veel groter schip vol met containers maar hebben er niet veel zicht op. Er ligt een aardige optocht aan boten zie ik die er nog door moeten vanavond. Er word gezegd dat een overtocht erdoorheen rond de 300.000 dollar kost. Wat goedkoop moet zijn, want eromheen varen is 3 maanden en kost meer dan een miljoen begrijp ik. Tussen door nog even een 10 min film gekeken hoe het ontstaan is en even het museum in geweest.

Helaas regende het de hele tijd, maar mocht de pret niet drukken. Als het schemer begint te worden bestel ik weer via openbaar internet een Uber. Chauff Aaron brengt ons weer terug naar het Hotel Panama Suites Inn. Ook weer voor een kleine $6. Ik begrijp dat ook deze taxi chauffeurs er van balen dat Uber er is, maar ja. Ik let nu even op mijn eigen portemonnee wat een ieder ander ook zou doen.

De moeheid slaat enorm toe hier en de airco blijkt nog steeds kapot. En alle vier de lampen in het hotel doen niks meer. Toch maar even de technische dienst laten komen. Blijkt dat er een zekering uitgevlogen is. Dus gelukkig weer snel opgelost. Blijf het koud houden en pak een hete douche. Gelukkig ook ontdekt dat deze opgevoerd kan worden naar een warmere straal. Van 39 zet ik hem op 58 graden. Heerlijk en bijkomen. Kruip ik in mijn mandje veel te vroeg, Maar geen zin meer ergens in. Het is ook rond 2 uur nacht in Holland dus zo gek is dat gevoel niet. Ik ben er klaar mee. En slaap tot ergens in de nacht en zelfs niet eens meer wat gegeten. De moeheid zal er nu wel uitkomen ik weet het niet. Er aan toe geven is dan de enige oplossing!!

So far so good!

1. Krekel:
    5 september 2017
    Jullie gaan lekker, gewoon stug blijven volhouden.
    Dikke knuffel
  2. Ouwegie:
    5 september 2017
    Hallo, zoals altijd weer genoeg te vertellen,het moet ook niet gewoon soepeltjes gaan natuurlijk. Maar het is nu ook weer gelukt en kunnen jullie lekker van je vakantie gaan genieten. Veel plezier en ik wacht de volgende brief alweer af. Knuffels van mij
  3. Tantetje en Oompje:
    5 september 2017
    En ja Hoor we reizen weer mee wat een geweldig begin al weer en ik zie dat je er weer helemaal in zit met je geweldige verhalen HEERLIJK WEER OM TE LEZEN!!!
    Ga jullie weer volgen en wens jullie heel veilig en een hele mooie tijd weer
    Dikke Knuffel en tot horens XXXXXX
  4. Mv'tje:
    5 september 2017
    Ha lifi, goed bezig weer.. Net aangekomen en alweer heel wat gezien en mee gemaakt!! Mooie foto's van de doorgang van het panama kanaal ;-)...Jammer van de regen, hopelijk gauw wat beter!!! Slapen zal vast wel goed komen, je moet nog even in het ritme van daar komen...komt wel goed schatje :-)...Veel plezier verder. Geniet er van en doe voorzichtig!! Toy...Kit!! Dikke knuffel en tot app!! XxX
  5. Inge Stigter:
    5 september 2017
    Leuk verslag van jullie! Heb jij Uber ook in Indonesie gebruikt?? Zit er ook nog over te denken maar andere taxichauffeurs zijn er niet echt blij mee daar en geregeld ruzies, ook geen zin in dus..... Veel plezier nog jullie!
  6. Krekel:
    5 september 2017
    Reacties genoeg mop, jullie hebben veel fans
  7. Simone:
    5 september 2017
    Nou .....weer echt op pad hoor!!!Vervelen hoef je je niet daar!Wel handig die Uber zeg!!Ja dat tijdsverschil terwijl je natuurlijk al zo moe bent nekt je welMaar goed jullie hebben nog genoeg weken over gelukkigLeuk hoor om weer zo'n uitgebreid verslag te lezen!!!Wacht weer op de volgende!Succes en veel plezier!!Veel liefs van ons xxx
  8. Harrië:
    5 september 2017
    Hey Globe Trotters, super leuk om jullie verslag te lezen. Ik kan me voorstellen dat het vermoeiend is z'n reis. Gelukkig hebben jullie tijd genoeg om bij te komen en samen te genieten van de mooie reis. Veel plezier! Dikke knuffel xxx
  9. Eric Vink:
    5 september 2017
    He Debby...Leuk verslag en de nodige foto's.
    Geniet samen van jullie avontuur (Geniet ik hier mee van de verslagen en de foto's)
    Je had het erover, dat je eventueel nog naar Costa Rica wilde...Ik zeg doen!!! (Een vriend van mij zit er nu...Ik heb al een hoop mooie foto's voorbij zien komen...Nationaal park Corcovado en canopy tour costa rica monteverde (slingeren aan touwtjes en kabelbanen) Succes en wees zuinig op elkaar!!!
  10. Frans en Alie:
    6 september 2017
    Hoi lieverds, 't is weer een avontuur ... heerlijk om te lezen, hou het goed en geniet, doen wij het ook van jullie verhalen. Dikkkuzzzz@
  11. Wib:
    6 september 2017
    Je ligt weer lekker op stoom en je verhaal ook. Goed dat je ervaren hebt hoe Uber eigenlijk werkt. De klant bepaald waarvoor ie betaald met hulp van alle moderne media. Kan hier in NL eigenlijk ook met alles wat ik aan boord heb, is het een fluitje van een cent en de redding van het taxivervoer. Maarja dan zijn de klanten de baas en niet de baas....Jouw eerste verhaal smaakt in ieder geval naar meer
    Taxwib
  12. Riet weers:
    6 september 2017
    ik heb weer van je verhaal genoten.op naar het volgende.
    dikke knuffel voor jullie beide.
  13. JuSi:
    7 september 2017
    Hoi lieverds

Wat een verhaal weer, en zo lekker geschreven dat maakt het heerlijk om te lezen.
    Jullie vermaken je vast wel ondanks de regen, en uitrusten op zijn tijd is niet verkeerd.
    In Nederland altijd druk druk druk.
    Geniet ervan samen en pas goed op elkaar.
    Dikke kus van ons voor jullie.