Pedasi en de walvistour!

13 september 2017 - Pedasí, Panama

07 September
S'morgens de boel in de zeikende regen ingepakt. Alles blijft vochtig. Geen kledingstuk krijg je ook op deze manier droog. Heel langzaamaan gaat de regen minder worden. Maar het duurt zo verschrikkelijk lang. We moeten rond 9 uur bij het bushokje zijn. Want tussen 9 a half tien komt de bus naar Pedasi. Met zo weinig mogelijk kleding aan en alle tassen in de regenhoezen gehesen lopen we het pad af richting busstop. Vele plassen vergezellen de paden. En even waan ik me alweer terug thuis. Het pad van de Bonte Vlucht. Vele kuilen vormen kraters en de vele regen doet je alle kanten op glippen. Ik moet nodig aan de echte Teva slippers gaan geloven binnenkort want dit is het toch niet hoor. Huis tuin en camping flip flops! :-)

Het bushokje is gelukkig overdekt. Ik lig uit te rusten op de tassen als blijkt dat het nog wel enige tijd op zich kan laten wachten. Geen enkele haast. Het geluid van een brulaap vergezelt onze ochtend met het wachten op het busje. Meneer de buschauffeur is ruim een uur te laat. Nou ja , komt ie vandaag niet komt ie morgen wel. Die instelling ken ik inmiddels wel. De vriendelijke chauffeur lacht ons toe en pakt de backpacks aan om ze vervolgens op het dak te installeren. Met enige assistentie van John maken ze de touwen vast over de tassen zodat deze geen kant meer op gaan in een onverwachtse stop of iets.

De bus tokkelt zich voort. Een enorm slecht wegdek doet me soms een paar cm de lucht in vliegen. Volgens mij zijn de schokbrekers allang overleden. Een doodenkele bewoner stapt in en uit tijdens onze tocht richting Pedasi.
Na ieder $ 2,50 te hebben betaald. Laten we ons afzetten bij Selina's. De knopen gaan uit de touwen en als het mannetje zijn voet inmiddels uit het raam tilt. Komen de tassen langzaam naar beneden. Selina's is een goede stek. Wederom allemaal stuk duurder dan verwacht. Maar met wat babbelen geeft de meid die de boel runt alweer $ 30 korting voor 2 nachten. Dus doe maar. Het onderhandelen zit er nog steeds in!

Bij binnenkomst gelijk een tour geboekt. De Whale watching tour. Hiermee ga je 6 uur lang mee. Eerst met een bootje ongeveer een uur walvissen spotten. En daarna ga je naar het mooie eiland Isla Iguana. Super mooi. Even zien of dat allemaal klopt uiteraard. We betalen de overnachtingen en de Tour. De kamer voor 2 nachten zodat we nog steeds wel een beetje kalm aan kunnen doen.

De dag verder even Pedasi in. Het is een klein dorpje. Echt super relaxed. Een enkele bewoner loopt eens langs en zeggen allemaal vriendelijk gedag. Veel gekleurde huisjes en schoon Dat valt me als eerste erg op. De veranda's van de mensen zien er sfeervol uit.

Er hangt hier zo een relaxed sfeertje dat je hier 120 kan worden. In de avond besluiten we even de was te gaan doen. Ik lees wat via internet dat er ergens was-automaten moeten staan. En wandel maar gewoon in het rond. Komen bij een leuke dreadlock jongen die een winkeltje is begonnen met sieraden en bandjes. Even babbelen en door. Altijd weer leuk om lokale bevolking te ontmoeten. Als we op zoek gaan naar de wasautomaten blijkt deze gesloten als we wat info proberen in te winnen bij de supermarkt. Er zijn maar weinig mensen die Engels spreken maar op de een of andere manier is er altijd wel iemand die erbij komt die het wel kan spreken. Een oudere man wijst ons de weg. Tekent een kruispunt op de toonbank en zegt er 8 terug te moeten. Duidelijk. Daarna linksaf. Bedankt !!!

We steken per ongeluk een straatje eerder in. De rust overlaadt je hier gewoon. De krekels doen pijn aan je oren en de rust slaat ook in jezelf toe. Heerlijk zo slenteren. 3 bouw vakkertjes zitten in alle rust uit te rusten en met een grote big smile van een leuke neger krijgen we een Happy day toe gejuicht. Als we doorlopen besluiten we toch even terug te lopen want geen wasautomaat te vinden natuurlijk. O...No problem where you from. It's.....Wait a minute. De jongen pakt even zijn petje zet hem op en wil met ons meelopen. (geeft gelijk een hand. stelt zich voor met nog steeds diezelfde lach op zijn bekkie) en loopt gezellig mee door de stille straten van Pedasi. De bewoner die we toevallig zien zeggen we allemaal vriendelijk gedag. Wat een stadje. Echt zo fijn!
Ricardo brengt ons naar de was-automaten. Heerlijk relaxed buiten zitten op een kapotte stoel en een boomstam. De wasautomaat draait op muntjes dus even gauw geld wisselen. Ook helpt Ricardo daar nog even mee En wenst ons een fijne dag. Tof dat soort gastjes!

1,5 uur zitten op een stoel luisteren naar de krekels en een draaiende wasmachine en droger. Waar maak je je druk om. Mooi alles weer schoon, fris en fruitig tijd om wat te gaan eten. Tegenover het hostel staat er een deurtje open en zien daarachter het woord hamburger in het Spaans staan. Lopen naar binnen. Weer een Spaanse menu kaart maar komen er wel uit. 2 superverse hete hamburgers worden er op tafel geserveerd. Wel sfeer ik dat ik geen hamburger meer kan zien aankomende weken. Pfff, maar hij is erg lekker. En dat voor 6 dollar met een ijsje als toetje.

Ik merk dat de politie veelal in dit dorpje rondrijdt. Een pick up met zwaailampen aan. En zie ook dat een ieder er respect voor heeft. Om de zoveel minuten rijden de mannen heen en weer door het dorpje waarvan ik denk dat er geen moer gebeurd. Ook op de motor. 2 politiemannen totaal ingepakt in kogelvrije vesten en een dik geweer op hun schoot tussen hun ingeparkeerd rijdt zijn route heen en weer door dit dorp. Ik voel me er ondanks dat toch wel veilig bij.

Whale-watching Tour en Isla Iguana.

S'morgens om half 8 richting The Bakery. Deze is gekoppeld aan Selina. Je moet wel breakfast tickets hebben welke we niet gekregen hebben om een ontbijt te kunnen scoren hier. Dit word weer door iemand anders vanuit de Bakery gedaan. Het is wat vaag. Vertrekt de bus nu vanaf hier of vanaf het Hostel. Niemand schijnt het te weten en meerdere mensen zie ik met snorkel uitrusting de Bakery ingaan. Een busje staat naast ons geparkeerd. We lopen dan maar even terug na het ontbijt om even te checken. De meiden weten het nu zelf ook niet. Lekker begin van zo'n tour die elke dag georganiseerd word. En niemand weet iets. Een ander stel staat naast mij ook in discussie wat nu precies de bedoeling is. Het meisje van het Hostel verteld ons dat we met eigen transport of taxi naar een bepaald strand moeten. Ho ho dit was niet afgesproken zeg ik nog. Alles zou er bij in zitten. Dat is normaal niet zo erg, maar beloof het dan ook niet en voor de prijs van $ 53 mag je toch hopen dat alles er dan ook wel bij in zit. Ook omdat ik dat nog specifiek gevraagd heb. Het stel komt uit Baskenland. Hebben een auto gehuurd voor 10 dagen door Panama en biedt ons een lift aan. Natuurlijk pakken we die graag aan want zij doen dezelfde Tour.

Hup we gaan in een Toyota Yaris. Bedanken ze vriendelijk en als we aankomen staan er op het strand veel vissers mannetjes. Onder een afdakje waar het veel te druk lijkt staan de mannen met elkaar te discussiëren. Ik versta er gelukkig niet veel van, maar blijf een beetje in de buurt van het stel die de lift aanbood. Zij spreken Spaans en Engels. Dus wel zo fijn.

De mannen blijken te wachten op een Tsunami Allert. Die niet afgegeven is maar wel zo had moeten zijn. In Mexico is een aardbeving geweest ten zuiden van Mexico stad en daardoor moet er een vloedgolf van 3 meter aankomen, maar deze kan afzwakken natuurlijk. De mannen kijken vaak naar de zee. Overleggen en besluiten voorzichtig aan toch te gaan. Het eiland ligt hier niet heel ver vandaan, maar ja een Tsunami is een tsunami dus ben er eigenlijk niet geheel gerust onder. De zee is vlak en toch zie ik verschillende vogels boven me hoofd zweven. Als je die niet ziet is er onraad dus ik denk dat het oké is.

De vaart richting het eiland Isla Iguana is prachtig. De zon schijnt hoog aan de hemel en in no time zien we al een walvis opduiken. Helaas zien we ze niet springen, maar weet met mijn camera wat beelden te maken. Al ben je altijd een fractie te laat. Ruim een uur varen de bootjes met de walvissen op. Wel in alle rust gelukkig. Er varen maar 3 bootjes en wij zijn maar met zijn 4 dus heerlijk relaxed en heb er geen idee van dat dat beest word opgejaagd. Ik denk dat we er wel 5 a 7 hebben gezien in totaal. Prachtig is het.
Aangekomen op Isla Iguana is de zon zo fel en heet dat je het witte zand niet eens aan je ogen kan verdragen. Veel koraalschelpen liggen aan het begin van het strand. Met 2 koelboxen loopt de kapitein richting een overdekte plaats. Waar de meeste mensen vandaag vertoeven. Veel lokale bevolking, en een handje vol toeristen welke zich verspreid over dit onbewoonde prachtige eiland. We snorkelen wat. Zie grote mooie vissen en een water slang. Na wat zon en snorkelen even naar de andere kant gelopen van het eiland. Daar liggen een man uit de VS en een vrouwtje uit New Zealand ook in het water te dobberen. Even met ze babbelen. Ze vertellen dat ze een privé kapitein hebben en dat ze rond half 2 terug moeten uiterlijk omdat er een tsunami Allert is.

Na een aantal uurtjes op het eiland te vertoeven word het weer tijd om terug te gaan. We klimmen in de boot gespen onze reddingsvesten weer vast en gaan met een noodgang richting het vaste land. De kapitein kan zijn golven goed bedwingen. Het is een heerlijke tocht met prachtig weer. Aangekomen op het strand word de boot met een auto en een stuk touw op het strand gesleept, We mogen weer mee rijden met het stel en krijgen een heerlijke lunch van het hostel aangeboden welke inclusief is bij de Tour. Een vers kipfilet-je met een soort Rosti en salade.

Later nemen we afscheid van het stel. En beloof haar de beste foto's te sturen die ik heb geschoten van de walvis. Zij gaan vandaag al naar Santa Catalina, wij willen nog de rust behouden en vertrekken morgen. Nog even genieten van de rust in dit dorpje. In de avond bij een straat tentje en vergezeld met wat krekelgeluiden, een heerlijke taco besteld.

Al zittend op een bankje bij een gekleurd gebouw waar een duikshop in gevestigd zit zie ik de avond vallen en het verkeer heel langzaam door de straten dwalen. Ze zijn te tellen op 1 hand gedurende 2 uur. Het is mooi hier En heerlijk rustig. Pedasi heeft al wel een plekje in mijn hart verovert. Gewoon omdat het zo heerlijk rustig is schoon en vooral omdat de bewoners je zo welkom heten.

Op naar een volgend avontuur, morgen gaan we naar Sante Catalina. Vele bus connecties, maar dat komt ook wel weer goed. Wie wat wil zien, moet reizen en wie reist die ziet en beleefd wat, soms leuk soms minder leuke dingen, maar de wereld is nog zo groot.

Zoals Loesje zegt. Paspoort verloren identiteit gevonden!
Bye bye Pedasi!
Xxx Debpacker

1. Simone:
    13 september 2017
    Het klinkt zo heerlijk allemaal!!!Vooral dat relaxte.Daar hou ik wel van😉Indrukwekkend hè die walvissen daar voel je je dan heel nietig bij!!!Wacht vol 'spanning'op je volgende verslag!!!Kuffel voor jullie!!xxx
  2. Mv'tje:
    13 september 2017
    Fijn dat jullie zo'n mooie trip hebben gemaakt en walvissen hebt kunnen spotten!! En nog een heerlijk weertje er bij ook.. Was dus een dag met een goeden randje!1 Ook lekker dat jullie daar fijn de rust hebben kunnen vinden en in een relax modus zijn gekomen...Jammer dat er maar 1 foto bij het verslag zit!! Had wel meer foto's willen zien...
    Geniet lekker verder...Hafu!! Toy!! XxX mv
  3. JuSi:
    Hoi lieverds

Wat doen jullie lekker rustig aan zeg, heel wat anders dan het gewone leven in Nederland, gelukkig wel dat is vakantie.
    Wel spanned als er eigenlijk een tsunamie aankomt en dan toch de boot in gaat.
    Kijk weer uit naar de volgende onderneming😄😄.

Tot dan knuffels van ons voor jullie
  4. Frans en Alie:
    14 september 2017
    Spannend en mooi. Hart.gr @
  5. Inge Stigter:
    15 september 2017
    Nou, die Teva slippers gebruik ik al jaren , samen met flip flops. Zien er niet uit maar zoooooo fijn met regen, water ect. Je verhaal klinkt weer erg goed! Lijkt me een mooi land! En de wereld is zeker groot genoeg, lijstje wordt ook steeds langer!!! Enjoy!!!
  6. Wib:
    15 september 2017
    Easy living, easy backpacking, easy loving. Enjoy
  7. Tantetje en Oompje:
    2 oktober 2017
    Hoi lieverds,Wat het weer betreft ben je dat wel gewend van je eigen kikkerlandje
    maar alles gaat zo zijn gangetje mooie verhalen en foto's weer op naar de volgende stopxxxx