San Jose, La Fortuna en Puntarenas

7 oktober 2017 - Puerto Jiménez, Costa Rica

San Jose en La Fortuna Puntarenas

24 September 2017

San Jose
Allenjuela buurt is rustig en kalm en bovendien schoon. In de ochtend staat er een ontbijt klaar waar ik liever niet over naar huis schrijf ;-) 2 bakken cornflakes en een pak melk
De jongen hoor ik in de keuken koffie zetten en een warme stokbrood snijden. Dat is ook het enige wat er staat. Voor thee word de magnetron naar beneden verplaatst. De koelkast is behoorlijk ranzig als ik wat water van ons pak die we opgeslagen hebben. Pfff gelukkig is de kamer wel schoon en netjes en werkt de douche oké al moet je ervoor oppassen want 1x de knop uit de muur trekken en je bent gelijk wakker door alle koude water wat gelijk over je bakkes gaat.

Brood? oké prima maar wat moet erop. Een klein bakje met een vies goedje staat er naast ik pak de Nuttella wel en de pot Calve die al 4 weken mee reizen. Heerlijk broodje gegeten. En bakje thee uit de magnetron werkt prima eigenlijk! Gauw weg. De supermarkt waar ik uiteindelijk beland stopt een Claro provider nummer erin en het werkt vrijwel gelijk wel weer in mijn oude Samsung helaas!! Maar hij doet het dus blij. Met wat hakken en stoten kom ik er amper uit met die gasten want ze spreken geen woord Engels. Ik blijk 3 dagen gratis internet te hebben. Ik zie wel verder zal later tegoed kopen ervoor, want dat kan nu niet op een of andere manier zegt men. Als we terug komen staat er een andere jongen die afgelost heeft. Hij spreekt perfect Engels en vraag hem gelijk hoe het zit. Hij verteld dat ik hem op moet waarderen, alleen hoe en wat ik heb aan mb's weet niemand. En wanneer het op is ook niet. Dus lekker vaag maar hij doet het en dat is even belangrijkste.

Inpakken Uber bestellen en voor $ 3 armer staan we gelijk bij de Thrifty verhuurder. Hoppa. De auto staat voor ons klaar. Wat een grote bak eigenlijk. Maar goed maakt niet uit. De man van het verhuur bedrijf wil ons een verzekering aansmeren. Ik moet je zeggen. Je kan alles wel verzekeren word er soms gek van. De auto is een koopje. Wel extra eigen risico afgedekt en verder vinden we het best. Nemen het risico. Al vaker gedaan ook in New Zealand. Uiteindelijk betaal je meer voor de verzekering dan de auto.

Dus gaan met die bak. De schade word samen doorgenomen en aangekruist waar er deukjes zitten of ernstige beschadigingen. Het zijn er niet veel...
Google maps geiinstalleerd op de telefoon. Soms even internet aan om de gps route te vinden dan offline goed te doen op naar La Fortuna!
130 km 2 uur en 40 min zegt Google!

xxx Debpacker

1. Hostel San Jose  2. mooie schone wegen

3. Verhuurbedrijf

La Fortuna

La Fortuna is een plaats waar je geweest moet zijn. Dicht bij de Vulkaan Arenal. Er bevinden zich allerlei natuurlijke warme bronnen rondom deze vulkaan. We rijden ongeveer 130 km door de prachtige natuur van Costa Rica. Echt de wegen zijn super mooi door al het groen. Soms wat enorme kuilen in het asfalt, maar op klaarlichte dag zijn deze goed te vermijden. In San Jose was het ook nog redelijk goed te doen we konden eigenlijk gelijk al de goede snelweg op vanaf het verhuurbedrijf dus eigenlijk al snel kunnen handelen. Een lang stuk snelweg is goed vol te houden en als deze overgaat in een soort berg weg kijk je je ogen uit hier. Grote hoge heuvels met zoveel groen en een smalle weg waardoor lijkt dat al het groen op je af komt. Hier en daar zijn er wel wat dingen naar beneden gegleden. Zo ontwijken we takken die gevallen zijn. Grote bladeren van bananenbomen of een behoorlijk bultje zand wat naar beneden is geschoven door de vele regenval. Voor de rest is het prima te doen. In de middag komen we aan in het dorp La Fortuna. Overal Hot Spings en een nationaal park mag weer niet ontbreken. Een grote vulkaan doemt op als we bij het Hotel aankomen. Het is echt een heerlijk stekkie. Leuke binnen tuin erg schoon en betaalbaar. Zelfs een buitenzitje maakt het compleet.

Even in de middag het dorp verkennen en een hapje doen, als we dan ook gelijk een Tour mannetje spreken. Ik heb er al wat over gelezen en willen hier graag een Hotspring bezoeken. Gewoon even voor de relax. Geen wandeltocht meer, die hebben we wel gezien en een vulkaan beklimmen kan hier toch niet en is vaak oninteressant. Dus die slaan we over. De tour man wil ons weer van alles aansmeren, maar als ik opvang dat Los Lagos een leuke Hotspring is gaan we daar wel voor.

25 September 2017

In de ochtend de Hotsprings van Los Lagos bezocht. Lekker uitgeslapen en daarna de pools in. Het park bestaat uit 15 pools. Van koud naar erg warm. Het is er prachtig. Heerlijk rustig en even een paar uur bijkomen van de reizen die we weer achter de rug hebben. Het is geen stil zitten. Altijd weer de stap regelen waar je heen moet of wat er te doen is. Tenzij je beslist een paar dagen te blijven dan kan je ook wat dingen voor jezelf regelen.
De warmste pool meet 40 graden en is niet te doen met dit warme weer. In de middag besluiten we nog even de krokodillen, vlinders en zo te bezoeken. Ik trek er best wat mooie fotootjes uit, jammer is wel dat de kikkertuin is opgeheven. Want so far nog steeds geen rode kikker in mijn Lens gehad....

4.Hotel La Chosa Inn La fortuna 5. dagje hotsprings

6. ook cold  7. mooi park

8.heerlijk rustig  9.oplopend tot 40 gr

10. Voor mams 11.fotgeniek

12. Prachtige spa´s  13. Met vlindertuin

Rond 13.30 vertrekken we naar Puntarenas. We willen om het meer rijden omdat dit een geweldige route moet zijn. Langzaamaan is de weg prachtig en doet Google maps zijn werk, maar als we beneden bij het meer zijn en daar de splitsing in moeten gaat er toch geheel wat fout. Google geeft aan dat er echt een weg naar rechts moet zijn. We rijden er 4 keer langs. Keren, omdraaien, weer keren hoe kan dit nou. Die weg is er echt niet. Terwijl Google maps het wel aangeeft. Ik zie dat hij een alternatieve route pakt. Welke we wel moeten pakken anders kom je er nooit. Het is wel wat om, en hebben toch wel een klein uurtje tijd verloren nu. Na weer een uurtje word de plaats Canas aangegeven. Ik heb de kaart op mijn schoot en denk dat het verstandig is dit sowieso aan te houden, want de lucht word donker en hoor wat gerommel in de verte. Je zal zien. Dat het helemaal los gaat zo.

14. Vulkaan Arenal  15. Beetje Landslides

Vanaf Canas zakken we de snelweg af. Beter want het gaat schemeren. En de regen zet wat door. We moeten nog zo´n uur a anderhalf. Maar dan gaat het helemaal los. De regen gaat zo hard dat we het onverantwoord vinden door te rijden.  En zetten de auto zo nu en dan stop. De spits is begonnen en heel langzaam rijdt al het verkeer richting huis. John duikt achter een vrachtwagen. Deze rijdt constant 20 km per uur. Harder kan ook echt niet want door de stortbuien zie je geen moer en deze vrachtwagen geeft voldoende licht om er achter te blijven. Je kan zelfs goed zijn als hij wat kuilen treft, maar op de snelweg zijn deze weinig aanwezig. We gaan heel langzaam en door dit shit weer laat de gps van de telefoon me ook in de steek, kortom alles gaat hier mis. Missen afslagen.

16.Mega kuilen soms 17. Leuk hostel

18. Ghetto buurtje Puntarenas

Komen met gestreste mensen in contact en gooien op een gegeven moment de auto op eigenlijk een verkeerd stuk eraf.  Het is zo erg dit stuk dat er gekeken moet worden voor schade aan de auto. En waar kan je er weer terug op zonder de auto te beschadigen. Ik stap uit in de stormende regen en loop met mijn slippers door de mega rivieren die zich plots hebben gevormd op alle stukken grond in Costa Rica.

19. Fietsjes meegekregen
Ik vind een breed stuk en moet in de bakken met regen precies wijzen waar de auto wel en niet doorheen kan. En waar hij de weg weer op kan plus dat er uitgekeken moet worden voor links en rechts aankomend verkeer. Het is bijna onmogelijk maar het lukt.
Het asfalt in Costa Rica houd gewoon in eens op. En de markering kennen ze vaak niet op de wegen. Dus het is ontzettend goed focussen. Daarbij help ik ook want de rode reflectie is amper te zien aan de rechter kant waar de weg afloopt. Super concentreren dus.
Als we uiteindelijk  na een paar keer fout te rijden weer op de goede weg zitten is het in plaats van half 5 aankomst tijd ineens 7 uur avond.

Puntarenas

20. Richting pier en omgeving 21. Schoon strand

Op het eilandje Puntarenas zit een weg die helemaal volloopt met al het regenwater. Slootvorming naast de wegen en echt hele diepe afvoeren stromen gigantisch weg langs me heen. Een enkele motorrijder waagt zich door deze ellende. Ik heb respect voor ze. Echt!
Als we met een gangetje van 40 door tokkelen schieten we ineens van de weg af. Pik donker. Geen aanduiding op het asfalt, vangrail die ophoud en nergens borden op de weg. We lanceren terug op de stoel en even denk ik daar gaan we ....met luid toeterende bus recht op ons af. En een fietser aan de verkeerde kant!! KUT!!! Dit gaat niet goed.

22. Het harde leven hier
Opeens kom ik er achter dat het een richting is geworden. De drie banen er ineens twee zijn geworden en nergens word aangegeven komt bij dat de afslag niet te zien was omdat deze helemaal vol ligt met afstromend water. JEZUS: daar gingen we zowat. Gauw keren waar het kan, ook dit is lastig want wat ik al zei al het asfalt is niet zomaar even aflopend maar gaat gelijk 20 a  30 cm naar beneden en met een beetje pech stort je gewoon in een mega goot die water af moet voeren hier Dus het is zo uitkijken geblazen.

Na de schrik bijna frontaal met een bus in aanraking te zijn gekomen en een fietser bijna van zijn zadel hebben gereden zitten we weer op de goede weg. Mijn god. Hoe zit die situatie daar. Morgen toch eens even kijken. Als we bij de boulevard aankomen zie ik veel zwervers, politie en wat ander slag volk. Ik vraag de weg aan een jongen die op de hoek staat. Ik praat wat met hem. Hij wijst me de weg het is nog 1 min hier vandaan ,maar na afloop zegt hij met gebaren ik heb jou geholpen dus nu wil ik geld. ECHT NIET.

Deb loopt natuurlijk gewoon weg en bedankt de jongen man. Hij stuurt mij uiteindelijk de verkeerde kant op. Namelijk nog eens de weg in een bar moeten vragen. Drie man erg behulpzaam en wijzen mij de goede weg. Ik bedank ze vriendelijk. En komen aan bij onze bestemming. Een jongeman helpt ons met parkeren maar zeg ook dat het hier eigenlijk niet mag. Hij loopt behulpzaam mee en zie dat hij een ongelukkige voet heeft. Hij verteld me dat zijn moeder aan de kant zit onder een paraplu om hem te vergezellen met zijn werk. Ik vind dit nogal aandoenlijk, En denk. Jeetje, als ik hier zou werken. En dan mijn moeder aan de kant in de stromende regen zie zitten, de mensen hebben niet veel hier, merk ik en het is ook een soort ghetto buurtje. Sommige panden opgeheven en leeg. Of klaar voor de sloop.

Ik geef de jongen een fooitje wat ik eigenlijk niet zo gauw doe. Hij bedankt me en tevens zijn moeder! De auto parkeren we binnen de hekken van het hotel. Het hotel is niet heel veel. Geen buitenzitje Maar wel een leuke binnentuin en een super uitgebreid ontbijt. Een over vrolijke vent die ons met alles helpt en we de volgende dag zelfs 2 fietsen krijgen om door Puntarenas te fietsen. Erg tof en leuk om te doen, want we blijven nog een extra nacht hier om even bij te komen van de slechte reis gisteren. Bovendien hoef je de straat over te steken en zit je aan een heerlijk schoon strand.

23. creatief toch 24. mooi spectakel met die beesten

26. Hoedjes te koop  27. Verblijf Puntarenas
De tours zijn weer veel te duur. Voor $50 kan je naar de overkant een oude gevangenis bekijken. En of naar een Aquarium waar alle vissoorten van de Pacific Ocean voorkomen. Niks van dit alles doen we aan, Gewoon lekker een fietsje pakken en mooie fotootjes schieten van de omgeving is het plan van vandaag.
Puntarenas heeft niet veel. Heeft wel teveel zwervers en armoede. De politie is er maar druk mee merk ik deze paar dagen. Veel te koop of verpauperd. Zonde van deze ooit mooie badplaats, want bij de punt zie je veel mooie luxe resorts welke nog wel draaien en waar nog wel toeristen komen.

Ik denk als Puntarenas zo blijft deze het niet gaat redden, eeuwig zonde van zo´n mooie plek!

28. Krabbenvangertje

1. Tantetje en Oompje:
    7 oktober 2017
    Goeden morgen zeg wat een regen en wat een stunten met die auto en wegen, nou ik zie wel dat jij knap bent door gewinterd wat reizen betreft niks voor mij maar blij dat we op deze manier ook wat van de wereld zien met mooie foto's. En een warm broodje met boter en suiker is ook lekker (hihi)bij gebrek aan wat anders ! Nou nog fijne dagen en tot de volgende trip ga vast inpakken dikke kus XXXXXX
  2. Mv'tje:
    7 oktober 2017
    Fijn dat jullie weer heelhuids thuis zijn. Zeker na zo'n verhaal te lezen... Wel weer een happening!! Mooie foto's ook weer..Dikke knuf!!
  3. JuSi:
    7 oktober 2017
    Was weer heftig ritje voor jullie,maar goed dat ik niet alles van te voren weet. Maar gelukkig zijn jullie heelhuids aangekomen.
    Blij dat we bijna dagelijks wat van jullie horen, het is n gekke wereld en vooral in vreemde landen.
    Wachten op de laatste avonturen. 😍😍😍😍😍
  4. Inge Stigter:
    8 oktober 2017
    Hoi weer! Wij nu weer even in de bewoonde wereld na 4 dagen op de boot naar Flores en Komodo. Aanradertje hoor maar wel een lange rij. Walvissen en dolfijnen onderweg dus top!
    Ga vanmiddag uitgebreid jullie verslageen lezen en zelf weer wat tikken. Gaan zo naar nusa lembongan , zitten nu nog op Lombok.
    Groetjes en Xxx x Hans en Inge
  5. Ouwegie:
    8 oktober 2017
    Zo zie je maar dat de jaren dat jullie al reizen hebben gemaakt, toch je ervaring van pas komt .Je laat je niets aansmeren en doet wat denkt dat goed is. Mooie foto`s schieten en weer een boel ervaring mee naar huis genomen. Blij dat jullie weer terug zijn en nu alles verzamelen voor de volgende reis. Knuffels van mij
  6. Frans en Alie:
    8 oktober 2017
    Pff gelukkig overleefd, wel heftig om mee te maken. Jullie dan .....
    Inderdaad doorgewinterde reizigers. Voorzichtig nog fijne tijd. Goeie reis kuzzz@
  7. Lien:
    8 oktober 2017
    Ik word hier niet blij van en zou niet met jullie mee, maar avonturiers zo als jullie hebben volgens mij trots dat alles niet altijd goed gaat plezier in de hele belevenis. Er zijn mooie foto's bij en we wensen jullie een fijne en goede reis.
  8. Wib:
    9 oktober 2017
    Dan denk je eind goed al goed...maar dat zou dan een eind met een raar staartje geworden zijn...idd dan maar een dagje rillen/chillen op de fiets..